نسبت طول به عرض حیاط و اتاقها در خانههای سنتی یزد: آزمونی برای نظر استاد پیرنیا درباره مستطیل طلایی ایرانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در میان آموزههای استاد پیرنیا درباره معماری سنتی ایران، آنگاه که سخن از معماری خانه به میان میآید، به «مستطیل طلایی ایرانی» و کاربرد گسترده آن توسط معماران سنتی اشارات صریحی میشود. ایشان مستطیل محاط در شش ضلعی منتظم را مستطیل طلایی ایرانی نامیدهاند و اظهار داشتهاند که معماران ایرانی در طرح حیاط مرکزی و اتاقهای خانهها از این مستطیل یا مستطیل نصف آن استفاده مینمودند. این موضوع توسط نویسندگان دیگری نیز تکرار شده است. مقاله حاضر این نظر را درمورد شهر یزد، زادگاه استاد پیرنیا، به آزمون می گذارد. با بررسی آماری نقشه تعدادی از خانههای شهر یزد که در منابع معتبری موجود بودند، همچنین عکس های هوایی مربوط به سال 1336 این شهر، فرضهای استاد پیرنیا درمورد شهر یزد تائید نشدند. استنباط نگارندگان این است که با نگاهی به شرایط واقعی که در آن طراحی خانهها صورت میپذیرفت، تأکید بر کاربرد این چارچوب "هندسی" پنهان در پلان این ساختمانها دور از انتظار میباشد، اما با بررسی نمودارهای حاصل از این پژوهش، میتوان پذیرفت که طراحان این خانهها میکوشیدند تا نسبت ابعاد فضاهای مهم خانه را حدوداً به نسبت های «حسابی» ساده ای نزدیک نگاه دارند. این رویکرد «حسابی» در طراحی پلان، با مراجعه به برخی شواهد تاریخی نیز تأیید می شود.
منابع مشابه
آزمون دو نظریه پیمون و مستطیل طلایی ایرانی در خانههای دوره قاجار شیراز
The golden ratio has been claimed to have held a special fascination for at least 2,400 years. Some of the greatest mathematical minds of all ages, from Pythagoras and Euclidian ancient Greece, through the medieval Italian mathematician Leonardo of Pisa and the Renaissance astronomer Johannes Kepler, to present-day scientific figures such as Oxford physicist Roger Penrose, have spent endless ho...
متن کاملساخت آزمونی برای سنجش نگرش مدرسین نسبت به خلاقیت
AbstractObjectives: The main purpose of this project was to construct a test that would in effect show the positive and negative attitudes of teachers toward creativity. Method: Construction of the test was implemented based on the equal-appearing interval method of Thurstone and Chave. First, 150 sentences were collected from various sources binding different attitudes concerning creativity. ...
متن کاملتحلیل و بررسی نظریه پیرنیا درباره رون اصفهانی در فضای شهری و معماری سنتی اصفهان
رون معماری یکی از نظریات مطرح پیرنیا است که معماری سنتی اصفهان و میدان نقش جهان را به دلیل شرایط اقلیمی،در راستای مشخصی می داند. هدف این پژوهش بررسی میزان درستی آن است تا ضمن نقد و بررسی یکی از نظرات پیرنیاو شناخت زوایای دیگری از معماری و شهرسازی سنتی ایران، بتوان شرایط اقلیمی اصفهان را نیز از نظر طراحی معماریشناسایی نمود. آیا به راستی میدان نقش جهان با درنظرگرفتن رون اصفهانی و شرایط اقلیمی طرا...
متن کاملبازیابی اصول معماری ایرانی در کلام استاد پیرنیا
مرحوم استاد پیرنیا از جمله معمارانی بودند که همواره سعی در شناخت و گسترش معماری ایرانی داشتند و در این راه از تجبریات معماران تجربی بهره می بردند، ایشان معتقد به معماری کردن در زمان حال، برای حال و براساس نیازهای امروز بودند، نه به روش گذشته بلکه در چهارچوب اصول گذشته؛ اصولی که نتنها در معماری بلکه در دیگر هنرها نیز پایه و اصل شناخته می شوند. اصولی که در همه ی دوره های تاریخی ایران همواره ثابت ...
15 صفحه اولتحلیل و بررسی نظریه پیرنیا درباره رون اصفهانی در فضای شهری و معماری سنتی اصفهان
رون معماری یکی از نظریات مطرح پیرنیا است که معماری سنتی اصفهان و میدان نقش جهان را به دلیل شرایط اقلیمی،در راستای مشخصی می داند. هدف این پژوهش بررسی میزان درستی آن است تا ضمن نقد و بررسی یکی از نظرات پیرنیاو شناخت زوایای دیگری از معماری و شهرسازی سنتی ایران، بتوان شرایط اقلیمی اصفهان را نیز از نظر طراحی معماریشناسایی نمود. آیا به راستی میدان نقش جهان با درنظرگرفتن رون اصفهانی و شرایط اقلیمی طرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 47
صفحات 69- 79
تاریخ انتشار 2011-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023